יתרונות הזיכיון לזכיין:
1.הזכיין נמנע מכל הסיכונים הנלווים להקמת עסק חדש.
2.הזכיין נכנס לעסק שבו המוצר/השרות מוכרים, בעלי מוניטין, שוק, מודעות למוצר/שרות, נפח מכירות.
3.הרשת היא זו שמשקיעה בד”כ בפרסום המוצר, פיתוחו, שדרוגו, יצירת מוצרים נלווים, משלימים, גרסאות שונות לאותו מוצר או שרות.
4.ניסיון וידע בניהול, הפצה, שיווק, יצור הניתנות לזכיין מן המזכה. הכשרה מקצועית מצד החברה המזכה בכל סוגי הניהול: הנהלת חשבונות, ניהול כוח אדם, ניהול מלאי וכדומה.
5.ליווי ויעוץ מטעם המזכה, תמיכה.
6.יתרונות לגודל, המזכה בדרך כלל היא רשת גדולה הנהנית ממחירים מוזלים מול הספקים ונותני השירות. בנוסף קביעת סטנדרטיזציה בספקים, במוצרים ובשירותים מבטיחה שמירה על סטנדרטים של איכות ודימוי עקבי החשוב מאוד לצורך התרחבות עתידית.
7.פתיחת עסק כרוכה בהוצאות רבות במונחי זמן וכסף. התמיכה הישירה הניתנת לזכיין יכולה לחסוך זמן ולעיתים גם כסף רב. ספקי הזיכיון מבצעים לרוב ניתוח לגבי מיקום העסק, כמות התנועה במקום, ניתוח דמוגרפי, מתחרים וכדומה. לעיתים, הם אף ממנים את ההשקעה הראשונית על מנת להתחיל את פעילות העסק.
8.הזכיין יכול להשתמש במוניטין החברה בכדי לקבל אשראי גבוה יותר מהבנק לשם פעילות שוטפת נכונה של הסניף. אילו יתרונות גדולים מאוד ליזמים בתחילת הדרך ללא הון רב.
יתרונות הזיכיון למזכים:
1.פריסה רחבה בכל רחבי הארץ ואף בכל רחבי העולם.
2.מאפשרת ליזם להתרחב במהירות ולהשתמש בהון קטן. לפי רונן מרדכי גרין המזכה בדרך זו יכול להתרחב בכל המדינה ואף מחוצה לה תוך מכירת הזיכיון. הערך של הזיכיון תלוי בהישגים של נותן הזיכיון והשירותים הניתנים לזכיין.
3.קבלת תמלוגים מהזכיינים.
4.יתרונות לגודל: גודל החברה נותנת הזיכיון מציע המון יתרונות לזכיינים. נותן הזיכיון יכול לרכוש מלאים גדולים ולזכות כתוצאה מכך ליתרונות בגודל. חברות רבות מייצרות חלקים, אריזות וחומרי גלם בכמויות גדולות ולפי תור מוכרות אותם לזכיינים שנדרשים לרכוש אותם כחלק מהסכם הזיכיון ובד”כ נהנות ממחירים זולים יותר. אחד היתרונות לגודל העיקריות לזכייניות היא האפשרות להעביר סכומים גדולים יותר של כסף לפרסום. כל זכיין תורם את חלקו, מה שמאפשר לפרסם באזורים גיאוגרפים נרחבים. חברה שלא פועלת בשיטת הזיכיון צריכה לממן את כלל הפרסום בעצמה.
חסרונות הזיכיון:
1.החיסרון לזכיין מתמקד בדרך כלל באי יכולתו של נותן הזיכיון לספק שירותים, פרסום, ומיקום.
2.כאשר נותן הזיכיון לא ממלא את חלקו בחוזה, הזכיין נשאר ללא תמיכה בתחומים חשובים.
3.לעיתים קורה מצב שהחברה נותנת הזיכיון נכשלת או נרכשת ע”י חברה אחרת. מה שעלול לפגוע בדימוי החברה ולחששות בקרב הלקוחות.
4.יש להשקיע מאמצים רבים לשם מציאת זכיין אמין וטוב לניהול העסק שכן עלול לקרות מצב בו הזכיין לא יודע לנהל נכון את העסק – יתכן ויפגע במוניטין החברה ולפעמים עלול להפיל אותה יחד אתו.
5.הזכיין צריך להשקיע הרבה משאבים לא רק בפתיחת הסניף, לפעמים גם בפרסום של הסניף, אלא גם בתמלוגי מכירה לחברה המזכה. יש לבדוק יציבות פיננסית טרם חתימה על החוזה עם הזכיין.
6.הזכיין כפוף לחברה המזכה בכל הקשור למוצר אותו הוא משווק. הזכיין מחויב לשיטת עבודתו ולדרישותיו של המזכה, כולל התחייבות לרכישת המוצרים ממנו גם אם מחיר המוצרים גבוה וניתן לרכוש אותם ממקור זול יותר.
7.ככל שהחברה מתרחבת קיים קושי רב יותר בבקרה ופיקוח על הזכיינים הרבים. יזמות פנים ארגונית הכרוכה בפיתוח פנימי של הפירמה בכוחות עצמה. בעוד שבפיתוח פנימי החברה משקיעה כספים רבים לטובת צמיחת העסק, הרי שבשיטת הזכיינות החברה מקבלת תשלום עבור הענקת הזכיינות במקביל להרחבת העסק ולצמיחתו. כמו כן, ביזמות פנים ארגונית הפירמה שומרת לעצמה את היכולות והמשאבים ואינה חושפת את הידע והטכנולוגיה בפני גורמים חיצוניים. רונן מרדכי גרין מוסיף כי לפירמות הנוקטות ביזמות פנים ארגונית יש שליטה רבה יותר על כל התהליכים הארגוניים, איכות המוצרים, המלאי, שרות הלקוחות, פעילות הסניפים, המשווקים, ההפצה וכדומה. יחד עם זאת, בעידן הגלובליזציה קשה מאד לפירמות להסתמך על צמיחה פנימית בלבד בעוד חברות רבות פותחות סניפים/מפיצים בכל רחבי העולם באמצעות שיטת הזכיינות ומרחיבות את נתח השוק שלהן.
זיכיון לעומת יזמות פנים ארגונית
1.היזמות הפנים ארגונית מאפשרת ליזם שליטה גבוהה יותר על העסק ויכולת חופש פעולה עס’ ואסטרטגית, לעומת הזיכיון שבה הוא נתון לפיקוח ובקרה.
2.ביזמות הפנים ארגונית- החברה אינה תלויה בחברה אחרת, ולא מסכנת את עצמה במצבים שבהם החברה המעניקה את הזיכיון, לא תוכל לממש את ההתחייבויות שלה, אושתכשל כלכלית, או שתירכש ע”י חברה אחרת.
3.מנקודת מבטו של היזם שמעניק זיכיון לחברה אחרת- הוא לא מסתכן במצב שבו בחר זכיין לא איכותי, משום שהוא סומך על עצמו. מתגברים על פער הבדלי תרבויות.
4.בפיתוח הפנימי בכוחות עצמה של הפירמה- מדובר בהשקעה גדולה וסיכון רב שהפירמה לוקחת על עצמה. בעוד ששיטת הזיכיון מאפשרת לזכיין להתרחב במהירות ולהשתמש במעט הון עצמי, להיכנס לעסק בעל שם מוצר או שירות מוכרים, ליהנות מגישה לתמיכה ניהולית המסופקת ע”י נותן הזיכיון, גישה רחבה למידע נרחב אודות השוק ואמצעי בקרה תפעוליים ומבניים לניהול יעיל של העסק, ית’ אלה אינם קיימים בפיתוח הפנימי של הפירמה- במקרה זה, הפירמה תצטרך לבנות את הכול מאפס, תוך נטילה של סיכון רב ובהשקעה גדולה.