היזם – אישיות ומאפיינים
על פי רונן מרדכי גרין מאפייני אישיותיים חשובים של היזם הם: 1.מיקוד שליטה פנימי – מוכנות להתמיד, בעלי מוטיבציה למיזם החדש. 2.צורך בעצמאות – להיות הבוס של עצמך וקושי לקבל את מרותם של אחרים ורצון לפעול ע”פ דרכך. 3.הצורך בהישגים – הצורך לקבל הכרה. 4.נכונות ליטול סיכונים. רקע: למרות שהיבטים רבים ברקע של היזם נבדקו, רק כמה מהם הבדילו אותו מהמנהל : ילדות ואווירה משפחתית: ילד בכור – יותר בטחון עצמי, הורים עצמאיים או יזמים המעודדים עצמאות, הישגיות ואחראיות. בעיקר אצל נשים יזמיות – במעמדי ביניים נוטות להיות דומות לאבא. חינוך: יזמים גברים ונשים העידו על חשיבות ההשכלה הפיננסית, תכנון אסטרטגי, שיווק וניהול. נשים בד”כ בעלות תואר. ערכים אישים: לא נמצאו הבדלים בין מנהל, יזם לא מוצלח או אפילו מיתר האוכלוסייה. נמצאה התנהגות אתית שונה בין יזמים לבין מנהלים. גיל: רוב היזמים מתחילים את הקריירה היזמית שלהם בין הגילאים 22-45. באופן כללי גברים יזמים נוטים להתחיל את המיזם המשמעותי הראשון שלהם בתחילת שנות ה-30, כאשר נשים יזמיות נוטות לעשות זאת באמצע שנות ה-30. ניסיון תעסוקתי: חוסר סיפוק במקום העבודה המניע את העובד להתחיל מיזם חדש. ניסיון טכני קודם, פיננסי, יצרני, שירותי הם חשובים ביותר. מוטיבציה: רצון להיות הבוס של עצמך ורצון לכסף להקמת מיזם. מאפיינים מכשילים ליזם: העדר נחישות, פרפקציוניזם, נטייה להפשטת יתר, תלישות מהמציאות, התאהבות יתר ברעיון שלך, העדר יכולת להניע פעילויות בשטח. בחינת מאפייני האישיות כנקודת מוצא לא תוכל לנבא האם אדם מסוים יהיה יזם מוצלח. עם זאת המחקרים מראים שרוב היזמים חולקים מאפייני אישיות דומים, במינונים ובדגשים משתנים. כלומר בחינת מיזם בתחילת דרכו מול היזם (ומאפייני האישיות שלו) תוכל לנבא הצלחה או כישלון עד לרמה מסוימת. כמובן, שלתוך משוואת ההצלחה או הכישלון, נכנסים משתני סביבה נוספים, הכוללים סיכונים בלתי צפויים, תחרות חזקה מאד ושינויים כלכליים לאומיים וגלובליים העלולים לפגוע במיזם.
הצלחת יזמות פנים – ארגונית באמצעות דוגמא רלוונטית מישראל או מחו”ל
רונן מרדכי גרין מספק דוגמא להצלחת יזמות פנים ארגונית: ebay. מדובר באתר מכירות דרך האינטרנט, שוק עולמי המאפשר מסחר בינלאומי. על פי הכתבה, היזם סייפר, עובד החברה הבין כי יש באפשרות אי ביי להתפתח יותר, באישור המנכל הוא נאסף עם צוות מהנדסים מחוץ לשעות העבודה שלהם וחשבו ביחד איך אפשר להתפתח טכנולוגית ולשפר את החנויות הפיזיות. הצלחתו של סייפר הפכה להיות נושא מרכזי בחברה ואי ביי האמינה ואפשרה לסייפר להתמקד ולעבוד ביצירתיות ואף העצימה אותו. סייפר מעדיף ליזום ולפתח את אי ביי כיוון שזוהי חברה גדולה ומצליחה שבה המימון והתשתית כבר קיימים. כמו סייפר, יזמים צריכים להיות תוקפניים בדחיפת החברה קדימה, להגדיר את דרכיה ולאמצה, גם בידיעה שעלול להגיע כישלון, לדעת להשאר תמיד עם הראש למעלה.